Monday, April 12, 2010

Cersapen : Ketika melihat langit



[Salam, ini mungkin sedikit cebisan dari kisah "mujahid sesat dari betlehem", aku namakan cersapen (cerita sangat pendek). Mudahan Allah akan terus baerikan ilham dan kesungguhan untuk aku berkarya dengan terus ameen.]

“Kamu pernah pergi Betlehem?” aku bertanya pada Hussain, anak pengembala keyran. “Belum pernah, ramai orang katakan nrgeri itu sudah tidak wujud lagi. Selepas peperangan antara fahaman dan puak, negara dibahagi sama rata. Tapi matlamat perang itu cuma satu, untuk melenyapkan Betlehem. Askar yang tidak tahu akan hal ini semuanya mati dengan matlamat pengorbanan yang sia-sia. Tanpa tujuan”, jawab Hussain.

Aku tersentak. Ternyata Hussain si anak pengembala keyran ini banyak tahu. “Kamu benar dan banyak tahu! Tapi kamu salah. Betlehem masih wujud. Betlehem masih wujud di hati saya”.

Hussain seolah terkejut dan baru mengetahui yang aku ini dari Betlehem. Dia tidak mengenali namaku. Dia hanya tahu aku seorang pemuda yang baru berjumpa dengannya sebentar tadi. Berehat di tepi pokok yang rendang di padang rumput yang luas. Dikelilingi gunung-ganang dan batu kapur. Ditepinya terletak sebuah tasik yang luas saujana mata memandang. Aku menemui Hussain sedang berehat menjaga keyran bapanya. Dengan hanya sebutir senyuman dan sapaan, ternyata dia menyambut sapaan dan senyumanku. Sambutan itu aku hargai dengan hadiah; sebiji epal merah dari Roosky. Kerana epal itu, aku dan dia meneruskan perbualan. Kerana epal itu aku berjumpa seorang teman. Ada hal yang aku tahu tentang teman baru ku ini. Kerana asyiknya kami berbual dan bergelak ketawa, dia lupa untuk menanyakan asalku, keturunanku, pekerjaanku, dan juga namaku.

Habis memakan epal, dia mengorek tanah di sebelah pokok yang kami duduk dengan tangan. Lalau dia asingkan biji dan tangkai epal. Bijinya ditanam asing dengan tangkai epal tersebut. Hussain mengambus lebihan itu. Dia mengambil bekalan air yang dibawanya lalu menyiram epal tadi. “Mudah-mudahan epal Roosky akan tumbuh di tanah ini”, katanya sambil tersenyum pada aku. Aku membalas senyumannya sambil melahirkan rasa takjub. Hussain seorang yang teliti. Kebiasaan orang akan membuang tangkai epal itu begitu sahaja. Tapi bagi Hussain, tiap penciptaan epal itu ada kegunaannya. Aku kagum. Tapi aku hanya sembunyikan kekaguman itu dalam hati.

“Di betlehem sangat unik.” aku menyambungkan pebualan kami.

“Kenapa?”.

“Kerana di Betlehem, kamu boleh melihat angin.”

“Melihat angin?!” Hussain terkejut. Memang Hussain patut terkejut. Angin. Belum pernah orang melihat angin. Angin hanya dapat dirasa dan tidak dapat dilihat.

“Ya, di Betlehem angin cuba menampakkan dirinya”.

“Bagaimanakah rupanya angin?”

“Angin rupanya tiada warna, tiada bentuk yang tetap,tiada rupa, tiada anggota badan. Ianya seolah tidak hidup. Tapi bergerak-gerak. Umpama rumpai laut dalam lautan. Apabila kamu melihatnya,kamu akan rasa biasa sahaja. Memang sesiapa yang belum melihatnya akan teruja untuk melihat. Tetapi selepas melihatnya akan rasa tawar dan biasa. Pesona angin bukan pada melihatnya, tapi pada merasai keamananya tika bertiup lembut atau merasai kedahsyatannya ketika melaungkan taufan”.

“Oh kalau begitu, aku akan berpuas hati sahaja dengan merasai angin. Kalau pesonanya hanya dengan merasainya sahaja.” Hussain tersenyum mendengar penjelasanku.

Kami duduk melewati petang. Angin di padang itu begitu asyik. Kami minum air teh yang dibawa oleh Hussain. Sambil angin meniup kehangatan teh dan membantu menyejukkannya untukku. Aku jadi malu dengan angin. Seolah aku merendahkannya pada Hussain. Tapi angin sahabat yang jujur. Angin masih meniup lembut aku walau betapa jauh aku berada pada kesesatan. Aku tidak pernah merasakan angin melayani aku double-standard walaupun apa juga keadaan diriku. Sama ada baik mahupun buruk. Oh angin, aku tidak tahu banyak akan rahsiamu, malahan aku juga tidak tahu rahsia sang Penciptamu. Oh aku benar berada dalam kesesatan dan keseorangan. Oh, angin kau benar sang peneman yang jujur.

“Sudah kita berhenti bicara pasal angin.” Hussain menamatkan lamunanku dan dia seolah tahu tentang hal apa yang membuat aku mengelamun. “Marilah datang ke rumahku. Bermalam di sana sebelum kamu menyambung perjalanan kamu lagi”. Hussain mengajakku dengan bersungguh-sungguh.

“Baiklah”, jawabku dengan malu. Aku akui aku perlukan tempat untuk merehatkan diri. Dan aku juga teringin untuk mengenali sahabat baruku ini.

Hussain menghalau keyrannya. Seperti mengetahui bahawa tiba masa untuk pulang, keyrannya itu berkumpul dan pulang berkelompok sambil Hussain berada dibelakang kelompok tersebut. Keyran ini binatang yang besar. Mukanya seperti serigala tapi berkaki dua dan bertangan umpama kangaroo di Australia. Sebahagian orang menggunakan keyran sebagai binatang perliharaan. Ada juga yang menggunakan sebagai binatang ternakan kerana daging keyran yang sedap apabila dipanggang. Apabila dipanggang, lemak daging akan keluar dengan sendiri dan ini membuatkan dagingnya amat sihat jika dimakan secara panggang.

Kami berjalan melewati senja. Matahari terbenam di balik gunung-ganang yang dikelilingi padang yang luas. Jalan yang kami lalui dengan banyak kipas angin besar sebagai punca janakuasa pada rumah-rumah berhampiran. Aku merasai angin. Angin yang sentiasa menemani aku. Angin yang tersenyum melihatku dengan sahabat baruku, Hussain. :)






1 comment: